✍🏻 انواع طراحی (از دید من)
وقتی میگیم "طراحی" خیلی چیزا ممکنه به ذهنمون بیاد، اما اگه خیلی راحت و خودمونی بگم: من خودم طراحی رو به چند بخش تقسیم میکنم. البته بگم این تقسیمبندی فقط از ذهن من نیومده، توی خیلی از کتابها و جزوههایی که خوندم هم همین تقسیمات بوده. هر کدوم از این بخشها کاربرد خودش رو داره و برای یه هدف خاص استفاده میشه.
🖊️ ۱. طراحی دیزاین (Design):
این مدل طراحی، بیشتر برای حل یه مسئلهست. یعنی مثلاً میخوای یه کاراکتر بسازی، یه فضای داخلی بچینی، یا یه محصول طراحی کنی. اینجا طراحی صرفاً واسه زیبایی نیست، یه هدف داره. قراره یه چیزی «طراحی» بشه که توی یه موقعیت خاص جواب بده.
🔸 مثال: طراحی لباس برای یه شخصیت انیمیشنی که توی جنگله، پس باید لباسش هم با محیطش جور باشه، هم کاربردی باشه.
📝 ۲. طراحی (Drawing):
اینو میتونیم بگیم اون طراحی آزاد و بیدغدغهست. بیشتر تمرکز روی مشاهدهست. مثلاً بشینی یه کوزه یا یه آدم رو دقیق از رو ببینی و بکشی. اینجاست که خط، تناسب، سایهروشن و فرم رو تمرین میکنی.
🔸 مثال: طراحی از یه مدل زنده یا طبیعت بیجان.
🧠 ۳. طراحی اسکیس یا یادداشتبرداری تصویری:
این مدل طراحی خیلی سریع و خلاصهست. وقتی یه ایدهای میاد تو ذهنت و نمیخوای از دستش بدی، سریع با چند تا خط ثبتش میکنی. نه لازم داره تمیز باشه، نه کامل. فقط کافیه مفهوم رو برسونه.
🔸 مثال: طرح اولیه یه صحنه یا فیگور که بعداً میخوای روش بیشتر کار کنی.
🌀 ۴. اتود و تمرینهای طراحی:
اینا مثل نرمش قبل ورزش میمونن. گاهی وقتا هدف خاصی ندارن، فقط داری با دست و ذهنت گرم میکنی. تمرین دست، تمرین فیگور، طراحی از اشیای مختلف...
🔸 مثال: کشیدن ۲۰ تا دست با حالتهای مختلف یا طراحی چند تا حرکت بدن توی زمان کوتاه.
🎯 ۵. طرح نهایی:
حالا که همه مرحلههای قبلی رو رفتی، نوبت میرسه به طرح نهایی. یعنی اون چیزی که میخوای تحویل بدی، یا به عنوان کار اصلی نشون بدی. دیگه همهچی اینجا باید حسابشده باشه: ترکیببندی، رنگ، خط، جزئیات و حتی احساس.
🔸 مثال: یه پوستر کامل یا طراحی نهایی شخصیت برای ارائه توی پروژه.
✨همه اینا به هم وصل هستن و هیچکدوم بدون هم معنی نداره. مهم اینه که توی مسیر طراحی، بدونی الان تو کدوم مرحلهای و هدفت چیه. اینجوری هم رشد میکنی، هم لذت میبری از خلق کردن 🎨💡
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر